Διαβάζουμε στο άρθρο 28 του ν. 3305/2005:
"Με Προεδρικό Διάταγμα, που εκδίδεται με πρόταση των Υπουργών Απασχόλησης και Κοινωνικής Προστασίας, Υγείας και Κοινωνικής Αλληλεγγύης και των συναρμόδιων Υπουργών, ύστερα από γνώμη της Αρχής, καθορίζονται οι όροι, οι προϋποθέσεις και η απαιτούμενη διαδικασία για την κάλυψη από τους ασφαλιστικούς οργανισμούς των δαπανών εφαρμογής των μεθόδων Ι.Υ.Α. και των συναφών τεχνικών, καθώς και η κάλυψη των ανασφάλιστων δικαιούχων από το πρόγραμμα κοινωνικής πρόνοιας."
Ο νόμος ψηφίστηκε τον Ιανουάριο του 2005 και όσον αφορά την έναρξη ισχύος του, διαβάζουμε στο άρθρο 33 ότι "Η ισχύς του νόμου αυτού αρχίζει από τη δημοσίευσή του στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως, εκτός αν ορίζεται διαφορετικά σε επί μέρους διατάξεις του. Παραγγέλλομε τη δημοσίευση του παρόντος στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως και την εκτέλεσή του ως νόμου του Κράτους."
Τον Ιανουάριο του 2008, σε 3 μήνες από τώρα, ο νόμος 3305 για την Εφαρμογή της Ιατρικώς Υποβοηθούμενης Αναπαραγωγής θα μετράει 3 χρόνια ισχύος. Καθώς και 3 χρόνια μη εφαρμογής.
Όπως πολλά ζευγάρια ανάμεσα στα 7.000 που αναγκάζονται να υποβληθούν σε εξωσωματική γονιμοποίηση, περιμένουμε κι εμείς αυτό το Προεδρικό Διάταγμα και διερωτώμαστε πότε επιτέλους θα το δούμε έχοντας βάσιμες υποψίες ότι μπορεί να μη το δούμε και ποτέ.
Διαβάσαμε, ακούσαμε, είδαμε τον υπουργό Υγείας κ. Αβραμόπουλο να λέει στις αρχές Μαΐου:
"Υποστηρίζουμε τη νέα οικογένεια, προτείνουμε την ολοκληρωμένη κάλυψη από τα ασφαλιστικά ταμεία όλων των προσπαθειών για εξωσωματική γονιμοποίηση" είπε χαρακτηριστικά ο υπουργός Υγείας Δημήτρης Αβραμόπουλος.
"Η νέα πολιτική", είπε στον ΑΝΤ1 ο Δημήτρης Αβραμόπουλος "είναι η στήριξη της οικογένειας και των υπογόνιμων ζευγαριών, αλλά και η αντιμετώπιση της υπογεννητικότητας". Γι αυτό και η απόφαση, "υπογράμμισε", του υπουργείου
Υγείας, να καλύπτονται εξ ολοκλήρου τα έξοδα της εξωσωματικής γονιμοποίησης στα ζευγάρια που προσπαθούν να αποκτήσουν παιδί.
Απομένουν για την εφαρμογή του νόμου τα προεδρικά διατάγματα". Σύμφωνα με τον υπουργό, είναι θέμα των επόμενων δύο μηνών, ενώ συγκροτήθηκε και ανεξάρτητη επιστημονική επιτροπή.
Έλεγε λοιπόν τον Μάιο ο υπουργός ότι συγκροτήθηκε ανεξάρτητη επιστημονική επιτροπή, ξέλεγε η επιτροπή τον Ιούλιο ότι δεν μπορεί να λειτουργήσει...
Μάιο έλεγε ο υπουργός ότι τα προεδρικά διατάγματα είναι θέμα δύο μηνών, Οκτώβριος μπαίνει και συνεχίζουμε να ταλαιπωρούμαστε με τις γραφειοκρατικές διαδικασίες (σαν να ήταν λίγες οι ταλαιπωρίες που υφιστάμεθα) των ταμείων για να αποζημιωθούμε με 352,16 ευρώ (από τα 3.000 που δίνουμε για κάθε προσπάθεια).
Αν ο κ. Αβραμόπουλος μιλάει με την ίδια σοβαρότητα για το Προεδρικό Διάταγμα με αυτήν που μιλάει για την Ε.Α.Ι.Υ.Α., πολύ φοβούμαστε (μακάρι να βγούμε ψεύτες) ότι θα το δούμε όπως δεν είδαμε κανέναν έλεγχο να γίνεται σε καμμία Μ.Ι.Υ.Α. εδώ και δύο χρόνια από μια διακοσμητική Αρχή, όπως δεν είδαμε να εφαρμόζεται ο νόμος εδώ και τρία χρόνια.
Ας μην ξεχνάμε ότι, την εποχή των δηλώσεων Αβραμόπουλου, η χώρα κινούταν ήδη σε προεκλογικούς ρυθμούς, ότι ο κ. Αβραμόπουλος ήταν ανάμεσα σε αυτούς που ήθελαν γρήγορες εκλογές, ας μην ξεχνάμε τις πολιτικές σκοπιμότητες και τέλος το θράσος με το οποίο έχουμε συνηθίσει να εκτοξεύονται πανταχώθεν πλήθος κενών υποσχέσεων προεκλογικά.
Σε αυτό το πλαίσιο θα μπορούσαμε βάσιμα να υποθέσουμε ότι οι παραπάνω προτάσεις ήταν άλλο ένα προεκλογικό πυροτέχνημα προς άγραν ψήφων και άρα δεν έχουμε να περιμένουμε και πολλά προς την κατεύθυνση της υλοποίησης - την ουσία που μας καίει.
Θυμόμαστε ακόμη, δύο χρόνια νωρίτερα, τον κ. Πρωθυπουργό στην ομιλία του στην προ ημερησίας διατάξεως συζήτηση στη Βουλή με θέμα «Υγεία και Κοιννωνική Αλληλεγγύη», στις 18 Μαρτίου 2005:
"Διαμορφώθηκε το νομικό πλαίσιο για την κατοχύρωση των μεθόδων τεχνητής γονιμοποίησης, που μπορούν πλέον να εφαρμόζονται δωρεάν, αφού για πρώτη φορά καθορίζονται οι προϋποθέσεις για την πλήρη κάλυψη του κόστους, από τα Ασφαλιστικά Ταμεία. Είναι μια σημαντική αρωγή στα ζευγάρια - και ιδίως τα οικονομικά ασθενέστερα - που αντιμετωπίζουν σχετικά προβλήματα. Υπενθυμίζω ότι ήμασταν η μόνη χώρα στην Ε.Ε., που δεν είχε σχετικούς κανόνες"
Σημειώστε το "ΜΠΟΡΟΥΝ ΠΛΕΟΝ ΝΑ ΕΦΑΡΜΟΖΟΝΤΑΙ ΔΩΡΕΑΝ": για τον κ. Πρωθυπουργό το θέμα είναι λήξαν. Από τον Μάρτιο του 2005. Ενώ η Αρχή που απαιτείται τόσο για την περιφρούρηση του νομικού πλαισίου όσο και την έκδοση του Π.Δ. συστάθηκε 9 μήνες μετά και μέχρι τώρα δεν έχει λειτουργήσει. Όμως για τον κ. Πρωθυπουργό οι μέθοδοι τεχνητής γονιμοποίησης "ΜΠΟΡΟΥΝ ΠΛΕΟΝ ΝΑ ΕΦΑΡΜΟΖΟΝΤΑΙ ΔΩΡΕΑΝ" από το Μάρτιο του 2005. Πως να περιμένεις να γίνει το παραμικρό όταν τα πιο επίσημα χείλη στη χώρα λένε μέσα στη Βουλή ότι το θέμα τακτοποιήθηκε;
Πρόσθετοι σημαντικοί λόγοι που μας κάνουν να πιστεύουμε ότι αδίκως περιμένουμε να εκδοθεί το εν λόγω Προεδρικό Διάταγμα είναι και κάποιες πρακτικές "λεπτομέρειες":
Η προϋπόθεση της κρατικής διατίμησης.
Αν η πολιτεία αποφάσιζε την πλήρη κάλυψη των εξόδων εξωσωματικής, τούτο θα προϋπέθετε τον καθορισμό κρατικής διατίμησής της: το ποσόν δλδ. που κατά την κρίση του κράτους κοστίζει μια ιατρική πράξη και βάσει του οποίου αποζημιώνεται ο ασφαλισμένος. Αν η πολιτεία σκοπεύει να συνεισφέρει ουσιαστικά, τότε αυτή η κρατική διατίμηση θα πρέπει τόσο αρχικά όσο και σε βάθος χρόνου να ανταποκρίνεται στις τιμές που διαμορφώνει η δυναμική της αγοράς.
Η πραγματικότητα σήμερα μόνο τέτοια πρόθεση δεν αποδίδει στην πολιτεία: η τρέχουσα κρατική διατίμηση των ιατρικών πράξεων είναι ακόμη αυτή που είχε αρχικά οριστεί από το 1991 (Προεδρικό Διάταγμα 157, ΦΕΚ Α62 30.4.1991). Με αποτέλεσμα, η αφαίρεση σκωληκοειδίτιδας π.χ. να κοστολογείται - και επομένως ο ασφαλισμένος να αποζημιώνεται - με το εκπληκτικό ποσό των 8.800 δραχμών (δηλ. 26 ευρώ)!! Τη στιγμή που σε ιδιωτικό νοσοκομείο το πιθανότερο αντίτιμο για την επέμβαση αυτή είναι όντως περί τα 8.800. Ευρώ όμως.
Αν λοιπόν σήμερα ορίζοταν κρατική διατίμηση για την εξωσωματική, τι σχέση θα είχε με τα 3.000 ευρώ που χρεώνουν σήμερα οι περισσότερες εκ των Μ.Ι.Υ.Α.; Και μέσα σε ποιό χρονικό διάστημα θα αναπροσαρμόζοταν ώστε να μην φτάσει να είναι αστεία σε σχέση με το πραγματικό τίμημα;
Η καταβολή αποζημίωσης από ασφαλιστικά ταμεία.
Σε ποιον θα καταβάλονται οι αποδόσεις των δαπανών και μέσα σε πόσο χρόνο;
Με το παρόν καθεστώς, τα 352,16 ευρώ καταβάλλονται στους ασθενείς (η λέξη χρησιμοποιείται για χάρη συντομίας, η υπογονιμότητα δεν είναι ασθένεια) σε 20 εργάσιμες ημέρες. Τι θα γινόταν στην περίπτωση που η πολιτεία έκρινε ότι η απ' ευθείας καταβολή από το ταμείο στις Μ.Ι.Υ.Α. είναι προς το συμφέρον της;
Εδώ σηκώνει αρκετή έρευνα για να προσδιορίσει κανείς τους μέσους χρόνους που "πληρώνουν" τα ταμεία. Αν πάρουμε το παράδειγμα του πότε τα ασφαλιστικά ταμεία καταβάλουν τις οφειλές τους προς τα νοσοκομεία, τότε μπορεί να μιλήσουμε ακόμη και για χρόνια.
Σε κάθε περίπτωση, μία ρύθμιση που θα προέβλεπε την απ' ευθείας καταβολή των εξόδων της εξωσωματικής από τα ταμεία στις Μ.Ι.Υ.Α. θα τις μετέτρεπε αυτόματα από πωλώντες τοις μετρητοίς σε πωλώντες επί πιστώσει. Τούτο το τελευταίο, κατά τη γνώμη μας πάντα, δεν πιθανολογείται λόγω του ισχυρού λόμπι των μεγαλογιατρών.
Τέλος, ένας ακόμη πολύ σημαντικός ανασταλτικός παράγοντας για την έκδοση του Π.Δ. είναι η προτεραιότητα που θα έχει για ένα μεγάλο χρονικό διάστημα η ρύθμιση του ασφαλιστικού. Το υπουργείο Απασχόλησης που έχει την κύρια ευθύνη για το ασφαλιστικό, σύμφωνα με το νόμο είναι το τρίτο εμπλεκόμενο μέρος, μαζί με το υπουργείο Υγείας και την Ε.Α.Ι.Υ.Α., για την έκδοση του Π.Δ. και απ΄ ότι φαίνεται είναι και πολύ απασχολημένο για να δώσει την πρέπουσα σημασία.
Στο μεταξύ συνεχίζουμε τις προσπάθειές μας, ενώ σε κάποιους από εμάς τελειώνουν οι 3-4 προσπάθειες που καλύπτουν τα ταμεία (τα φάρμακα δλδ.), σε κάποιους από εμάς τελειώνουν τα χρήματα, σε κάποιους από εμάς τελειώνει το κουράγιο όταν είναι όλα εναντίον μας.
Μόνο από υποσχέσεις δεν θα ξεμείνουμε ποτέ - αυτές από τα στόματα των πολιτικών δεν τελειώνουν ποτέ.
Μάιο έλεγε ο υπουργός ότι τα προεδρικά διατάγματα είναι θέμα δύο μηνών, Οκτώβριος μπαίνει και συνεχίζουμε να ταλαιπωρούμαστε με τις γραφειοκρατικές διαδικασίες (σαν να ήταν λίγες οι ταλαιπωρίες που υφιστάμεθα) των ταμείων για να αποζημιωθούμε με 352,16 ευρώ (από τα 3.000 που δίνουμε για κάθε προσπάθεια).
Αν ο κ. Αβραμόπουλος μιλάει με την ίδια σοβαρότητα για το Προεδρικό Διάταγμα με αυτήν που μιλάει για την Ε.Α.Ι.Υ.Α., πολύ φοβούμαστε (μακάρι να βγούμε ψεύτες) ότι θα το δούμε όπως δεν είδαμε κανέναν έλεγχο να γίνεται σε καμμία Μ.Ι.Υ.Α. εδώ και δύο χρόνια από μια διακοσμητική Αρχή, όπως δεν είδαμε να εφαρμόζεται ο νόμος εδώ και τρία χρόνια.
Ας μην ξεχνάμε ότι, την εποχή των δηλώσεων Αβραμόπουλου, η χώρα κινούταν ήδη σε προεκλογικούς ρυθμούς, ότι ο κ. Αβραμόπουλος ήταν ανάμεσα σε αυτούς που ήθελαν γρήγορες εκλογές, ας μην ξεχνάμε τις πολιτικές σκοπιμότητες και τέλος το θράσος με το οποίο έχουμε συνηθίσει να εκτοξεύονται πανταχώθεν πλήθος κενών υποσχέσεων προεκλογικά.
Σε αυτό το πλαίσιο θα μπορούσαμε βάσιμα να υποθέσουμε ότι οι παραπάνω προτάσεις ήταν άλλο ένα προεκλογικό πυροτέχνημα προς άγραν ψήφων και άρα δεν έχουμε να περιμένουμε και πολλά προς την κατεύθυνση της υλοποίησης - την ουσία που μας καίει.
Θυμόμαστε ακόμη, δύο χρόνια νωρίτερα, τον κ. Πρωθυπουργό στην ομιλία του στην προ ημερησίας διατάξεως συζήτηση στη Βουλή με θέμα «Υγεία και Κοιννωνική Αλληλεγγύη», στις 18 Μαρτίου 2005:
"Διαμορφώθηκε το νομικό πλαίσιο για την κατοχύρωση των μεθόδων τεχνητής γονιμοποίησης, που μπορούν πλέον να εφαρμόζονται δωρεάν, αφού για πρώτη φορά καθορίζονται οι προϋποθέσεις για την πλήρη κάλυψη του κόστους, από τα Ασφαλιστικά Ταμεία. Είναι μια σημαντική αρωγή στα ζευγάρια - και ιδίως τα οικονομικά ασθενέστερα - που αντιμετωπίζουν σχετικά προβλήματα. Υπενθυμίζω ότι ήμασταν η μόνη χώρα στην Ε.Ε., που δεν είχε σχετικούς κανόνες"
Σημειώστε το "ΜΠΟΡΟΥΝ ΠΛΕΟΝ ΝΑ ΕΦΑΡΜΟΖΟΝΤΑΙ ΔΩΡΕΑΝ": για τον κ. Πρωθυπουργό το θέμα είναι λήξαν. Από τον Μάρτιο του 2005. Ενώ η Αρχή που απαιτείται τόσο για την περιφρούρηση του νομικού πλαισίου όσο και την έκδοση του Π.Δ. συστάθηκε 9 μήνες μετά και μέχρι τώρα δεν έχει λειτουργήσει. Όμως για τον κ. Πρωθυπουργό οι μέθοδοι τεχνητής γονιμοποίησης "ΜΠΟΡΟΥΝ ΠΛΕΟΝ ΝΑ ΕΦΑΡΜΟΖΟΝΤΑΙ ΔΩΡΕΑΝ" από το Μάρτιο του 2005. Πως να περιμένεις να γίνει το παραμικρό όταν τα πιο επίσημα χείλη στη χώρα λένε μέσα στη Βουλή ότι το θέμα τακτοποιήθηκε;
Πρόσθετοι σημαντικοί λόγοι που μας κάνουν να πιστεύουμε ότι αδίκως περιμένουμε να εκδοθεί το εν λόγω Προεδρικό Διάταγμα είναι και κάποιες πρακτικές "λεπτομέρειες":
Η προϋπόθεση της κρατικής διατίμησης.
Αν η πολιτεία αποφάσιζε την πλήρη κάλυψη των εξόδων εξωσωματικής, τούτο θα προϋπέθετε τον καθορισμό κρατικής διατίμησής της: το ποσόν δλδ. που κατά την κρίση του κράτους κοστίζει μια ιατρική πράξη και βάσει του οποίου αποζημιώνεται ο ασφαλισμένος. Αν η πολιτεία σκοπεύει να συνεισφέρει ουσιαστικά, τότε αυτή η κρατική διατίμηση θα πρέπει τόσο αρχικά όσο και σε βάθος χρόνου να ανταποκρίνεται στις τιμές που διαμορφώνει η δυναμική της αγοράς.
Η πραγματικότητα σήμερα μόνο τέτοια πρόθεση δεν αποδίδει στην πολιτεία: η τρέχουσα κρατική διατίμηση των ιατρικών πράξεων είναι ακόμη αυτή που είχε αρχικά οριστεί από το 1991 (Προεδρικό Διάταγμα 157, ΦΕΚ Α62 30.4.1991). Με αποτέλεσμα, η αφαίρεση σκωληκοειδίτιδας π.χ. να κοστολογείται - και επομένως ο ασφαλισμένος να αποζημιώνεται - με το εκπληκτικό ποσό των 8.800 δραχμών (δηλ. 26 ευρώ)!! Τη στιγμή που σε ιδιωτικό νοσοκομείο το πιθανότερο αντίτιμο για την επέμβαση αυτή είναι όντως περί τα 8.800. Ευρώ όμως.
Αν λοιπόν σήμερα ορίζοταν κρατική διατίμηση για την εξωσωματική, τι σχέση θα είχε με τα 3.000 ευρώ που χρεώνουν σήμερα οι περισσότερες εκ των Μ.Ι.Υ.Α.; Και μέσα σε ποιό χρονικό διάστημα θα αναπροσαρμόζοταν ώστε να μην φτάσει να είναι αστεία σε σχέση με το πραγματικό τίμημα;
Η καταβολή αποζημίωσης από ασφαλιστικά ταμεία.
Σε ποιον θα καταβάλονται οι αποδόσεις των δαπανών και μέσα σε πόσο χρόνο;
Με το παρόν καθεστώς, τα 352,16 ευρώ καταβάλλονται στους ασθενείς (η λέξη χρησιμοποιείται για χάρη συντομίας, η υπογονιμότητα δεν είναι ασθένεια) σε 20 εργάσιμες ημέρες. Τι θα γινόταν στην περίπτωση που η πολιτεία έκρινε ότι η απ' ευθείας καταβολή από το ταμείο στις Μ.Ι.Υ.Α. είναι προς το συμφέρον της;
Εδώ σηκώνει αρκετή έρευνα για να προσδιορίσει κανείς τους μέσους χρόνους που "πληρώνουν" τα ταμεία. Αν πάρουμε το παράδειγμα του πότε τα ασφαλιστικά ταμεία καταβάλουν τις οφειλές τους προς τα νοσοκομεία, τότε μπορεί να μιλήσουμε ακόμη και για χρόνια.
Σε κάθε περίπτωση, μία ρύθμιση που θα προέβλεπε την απ' ευθείας καταβολή των εξόδων της εξωσωματικής από τα ταμεία στις Μ.Ι.Υ.Α. θα τις μετέτρεπε αυτόματα από πωλώντες τοις μετρητοίς σε πωλώντες επί πιστώσει. Τούτο το τελευταίο, κατά τη γνώμη μας πάντα, δεν πιθανολογείται λόγω του ισχυρού λόμπι των μεγαλογιατρών.
Τέλος, ένας ακόμη πολύ σημαντικός ανασταλτικός παράγοντας για την έκδοση του Π.Δ. είναι η προτεραιότητα που θα έχει για ένα μεγάλο χρονικό διάστημα η ρύθμιση του ασφαλιστικού. Το υπουργείο Απασχόλησης που έχει την κύρια ευθύνη για το ασφαλιστικό, σύμφωνα με το νόμο είναι το τρίτο εμπλεκόμενο μέρος, μαζί με το υπουργείο Υγείας και την Ε.Α.Ι.Υ.Α., για την έκδοση του Π.Δ. και απ΄ ότι φαίνεται είναι και πολύ απασχολημένο για να δώσει την πρέπουσα σημασία.
Στο μεταξύ συνεχίζουμε τις προσπάθειές μας, ενώ σε κάποιους από εμάς τελειώνουν οι 3-4 προσπάθειες που καλύπτουν τα ταμεία (τα φάρμακα δλδ.), σε κάποιους από εμάς τελειώνουν τα χρήματα, σε κάποιους από εμάς τελειώνει το κουράγιο όταν είναι όλα εναντίον μας.
Μόνο από υποσχέσεις δεν θα ξεμείνουμε ποτέ - αυτές από τα στόματα των πολιτικών δεν τελειώνουν ποτέ.
3 σχόλια:
εναλλακτικα θα μπορουσαν να οργανωθουν καλυτερα οι μοναδες ΙΥΑ των δημοσιων νοσοκομειων ωστε να δοθει μια καποια προσωρινη λυση στο προβλημα των εξοδων.
το βασικοτερο ειναι η επανατιμολογηση της υπηρεσιας ωστε να καλυπτεται εστω και το 60% του κοστους ΙΥΑ.
πολύ σωστή η επισήμανσή σου, ανώνυμε.
δεν ανέφερα καθόλου την περίπτωση των δημόσιων ΜΙΥΑ και το γεγονός ότι σοβαρές ελλείψεις και αδυναμίες (πχ. κατάψυξη εμβρύων και μικρογονιμοποίηση σε κάποιες περιπτώσεις) δεν τις καθιστούν αξιόπιστες εναλλακτικές λύσεις - προς το παρόν τουλάχιστον.
ευχαριστώ.
Δημοσίευση σχολίου